Paashaas  en eierenHet is Pasen. Tijdens je paasontbijt of -brunch mag een eitje natuurlijk niet ontbreken. En hiermee bedoel ik niet alleen een gekookt, gebakken, gepocheerd of geroerd ei. Als er iets is wat in alle soorten en maten bestaat, dan is het wel een chocolade ei. Wit, puur, melk en gevuld – de keuze is reuze. Ze zijn klein en je eet er daarom gemakkelijk een paar achter elkaar op. Maar is dat ook gezond? Er wordt van alles en nog wat over chocolade beweerd, maar dit zijn de feiten:

  • chocolade is goed voor de hart- en bloedvaten
  • Cacao, het belangrijkste bestanddeel van chocolade, bevat flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die ons lichaam beschermen tegen de zogenaamde vrije radicalen. Doordat deze flavonoïden celbeschadiging helpen voorkomen, heeft chocolade mogelijk een beschermend effect tegen hart- en vaatziekten. Let wel op, het gaat hierbij om de pure variant, met een hoog gehalte aan cacao. Echter, 99% pure chocolade, oftewel zonder toevoeging van suiker en boter, is niet alleen onsmakelijk, het is ook nog eens erg calorierijk.

  • chocolade is niet verslavend
  • De stoffen theobromine, cafeïne en tryptofaan die voor een verhoogde alertheid en betere stemming kunnen zorgen, komen in chocolade in zulke kleine hoeveelheden voor, dat er geen sprake kan zijn van een verslavende werking.

  • chocolade bevat belangrijke mineralen
  • Niet de gewone lekkere chocolade, maar vooral cacao is rijk aan kalium, fosfor en magnesium. Het mineraal kalium helpt bij het handhaven van de gezonde bloeddruk, fosfor is noodzakelijk in het proces van botvorming en magnesium speelt o.a. een belangrijke rol bij de energieproductie. Aangezien deze mineralen in bijna alle voedingsmiddelen voorkomen, is het nagenoeg onmogelijk om een tekort hieraan te hebben. Extra chocolade eten is dus niet nodig.

En dan nu het andere ei. Een eiwit – en eigeel ei.

Eieren zijn een belangrijke bron voor, je raadt het al, de eiwitten. Bovendien bevat een ei vitamine A, D, B2, B12 en mineralen ijzer, zink en fosfor, maar ook verzadigd vet en dat kan het cholesterol in je bloed verhogen. Echter, uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het niet zo is. Bovendien valt de hoeveelheid verzadigd vet in een ei best mee. Een roomboter croissant heeft bijvoorbeeld maar liefst 18 gram verzadigd vet per 100 gram product en een gekookt ei slechts 3,5 gram. Omdat veel mensen verzadigd vet ook via de andere voedingsmiddelen binnen krijgen, raadt het Voedingscentrum maximaal drie eieren per week aan.

Dus wat mij betreft, mag je regelmatig een eitje eten. Bijvoorbeeld als roerei met verse bieslook. Heerlijk!

Geniet nog even van deze Paasdagen met al het lekkers, maar wel met mate. Geniet vooral van het samenzijn met je dierbaren, want daar draaien de feestdagen toch eigenlijk om. Ik ben altijd voor de actieve feestdagen. Beweging kan sowieso nooit kwaad en helpt je om al die extra paascalorieën te verbranden. Ga met z’n allen naar buiten voor een stevige wandeling of een actieve fietstocht.

En morgen, als de drukte van de gezellige en vooral lekkere Paasdagen achter de rug is, waarbij je waarschijnlijk toch te veel hebt gesnoept en gegeten, is het tijd om je energiebalans te herstellen. Met deze tips gaat het je zeker lukken:

  • Neem afscheid van al het lekkers in huis
  • Wellicht kan je iemand anders blij maken met al je overgebleven chocolade eitjes en de halve paasstol, als je zelf er niet van af kan blijven.

  • Focus op vitale voeding
  • Neem een schaaltje magere yoghurt als ontbijt, eet alleen fruit tussendoor en drink veel water en kruidenthee, haal verschillende verse groente in huis en maak er een uitgebreide salade voor de lunch en een groentesoep als avondeten. Of leg de restjes gourmetvlees op de grill en geniet  ervan met gestoomde groente zonder sausjes en het stokbrood met de kruidenboter.

  • Keep on moving
  • Ga heerlijk dansen op je favoriete muziek, trek je wandelschoenen aan en zoek de ‘heuvels’ op of ga op pad op je fiets of skates. Kortom, werk jezelf een uurtje in het zweet. En zodra je eenmaal begint te bewegen in de heerlijke lentezon kun je niet meer stoppen!

Zo wordt vitaal leven weer een eitje!

Een ei hoort erbij
Getagd op: