pilates

Je hebt ongetwijfeld over Pilates gehoord en wellicht zelfs Pilates beoefend.
Velen kennen Pilates als een groepsles op het matje, waarbij er diverse spierversterkende oefeningen worden uitgevoerd. Maar waar is Pilates eigenlijk goed voor?

Het begin
Pilates is een beweegvorm bedacht door Joseph Pilates aan het begin van de 20e eeuw. Hij noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan overtuigd was dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verbonden zijn. Pilatesmethode is gebaseerd op een aantal principes, die de 6 C’s van Pilates worden genoemd. Deze woorden beginnen in het Engels allemaal met de letter ‘C’, namelijk Centering, Concentration, Control, Correctness, Core strength en Cadence. Door oefeningen uit te voeren rekening houdend met deze principes leer je goed te bewegen. En laat dat nou precies datgene zijn, wat wij van Vitale Mama heel belangrijk vinden. Want bewegen is goed, maar goed bewegen is nog beter!

Immers, het niet goed kunnen uitvoeren van de oefeningen, met bijvoorbeeld verkeerde houding zal altijd leiden tot compensatie, die je vaak bij snelle bewegingen niet zult opmerken. Je bent dan niet functioneel, oftewel effectief aan het bewegen, maar juist de compensatie aan het trainen en daardoor kom je verder van je doel af. Sterker nog, verkeerd bewegen kan je herstel remmen of zelfs je klachten in stand houden.

De voordelen
Pilatesmethode kent honderden oefeningen die je met slechts de weerstand van je eigen lichaam kunt uitvoeren. Oefeningen waarbij je de rompstabiliteit traint, aan een goede houding werkt en de mobiliteit van je gewrichten verbetert. Dit alles met de juiste ademhaling en optimaal gebruik van alle spieren.

Functioneel Pilates van Vitale Mama gaat net even wat verder dan andere Pilatesvarianten. De originele oefeningen uit Contrology methode van Joseph Pilates zijn door ons vertaald naar de meest recente inzichten met kennis van ontogenesis. Oftewel innovatie met respect voor traditie. Wij maken onderscheid in drietal trainingen die toegespitst zijn op jouw behoeftes maar ook eventuele beperkingen.

Om te starten bieden wij je een basis Functioneel Pilates training aan in het kader van ons beweegprogramma Mama to be. Deze les is geschikt voor iedereen die Pilates nog nooit heeft beoefend of voor mama’s die 8 weken naar de bevalling op een veilige en doeltreffende manier het sporten weer willen oppakken. Het gericht trainen van o.a. buik-, rug- en bekkenbodemspieren heeft een sterk preventieve werking op de eventueel later, na de zwangerschap, optredende klachten, zoals rugpijn en incontinentie.

In onze Pregnant & Pilates – training, onderdeel van het beweegprogramma Baby on board, zorgt het rustig en gecontroleerd uitvoeren van de oefeningen voor een passende fysieke training tijdens je zwangerschap. Er wordt veel aandacht besteed aan het goed kunnen stabiliseren van je wervelkolom en het bekken, door juiste spieren op de juiste manier aan te spannen. Je rug en je bekken zullen het namelijk steeds zwaarder gaan krijgen door het toenemende gewicht van je baby en de verplaatsing van het zwaartepunt. Aangezien een goede romp- en bekkenstabilisatie de basis vormt voor een goede houding, helpt het je om veel zwangerschapskwaaltjes te voorkomen dan wel te verlichten. Vitale houding is van onschatbare waarde voor het uitvoeren van je dagelijkse bezigheden, zoals o.a. het bukken, tillen, draaien, maar ook achter je bureau zitten. Verder komen de ademhaling, coördinatie en balans uitgebreid in onze trainingen aan bod d.m.v. het doen van de specifieke oefeningen.

Bij de VAM(P) – Very Attractive Mom(Pilates) training zorgt het toevoegen van de zevende ‘C’ van Cardiovasculair conditioning voor een pittig workout. Hiervan gaat je hart letterlijk sneller van kloppen! Wel blijven wij veel aandacht besteden aan goed bewegen en ademhalen. Omdat dit onmisbare fundament gewaarborgd blijft, kunnen de bewegingen sneller, krachtiger en eventueel met meer herhalingen worden uitgevoerd. Sterke spieren en betere houding zorgen ervoor dat je de eventuele klachten aan het bewegingsapparaat voor kunt zijn. Je gaat je fitter, krachtiger en zekerder voelen!

Vitale Mama verzorgt deze trainingen in kleine groepen. Hierdoor krijgt iedereen voldoende aandacht en begeleiding. Elke oefening is aan te passen aan jouw individuele wensen/beperkingen. Het is dus bijna Personal Training.

Kortom, Functioneel Pilates is voor iedereen die veel waarde hecht aan het verantwoord en functioneel (lees effectief) bewegen!

Functioneel Pilates – the art of contrology
Getagd op: