pilatesPilates kent honderden oefeningen die je met slechts de weerstand van je eigen lichaam kunt uitvoeren. Oefeningen waarbij je de rompstabiliteit traint, aan een goede houding werkt, je spieren sterker maakt en de mobiliteit van je gewrichten verbetert. Dit alles met de juiste ademhaling en optimaal gebruik van alle spieren.

Hoewel Pilates regelmatig met een rustige les wordt geassocieerd, heeft Joseph Pilates het zeker anders bedoeld, toen hij aan het begin van de 20e eeuw zijn beweegmethode Contrology bedacht had. Als atleet was hij ervan overtuigd dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verbonden zijn en dat hij van iedereen een atleet kon maken.

De 6 C’s
Pilatesmethode is gebaseerd op een aantal principes, die de 6 C’s van Pilates worden genoemd. Deze woorden beginnen in het Engels allemaal met de letter ‘C’, namelijk Centering, Concentration, Control, Correctness, Core strength en Cadence. Door oefeningen uit te voeren rekening houdend met deze principes leer je goed te bewegen. En laat dat nou precies datgene zijn, wat wij van Vitale Mama heel belangrijk vinden. Want bewegen is goed, maar goed bewegen is nog beter!

Immers, het niet goed kunnen uitvoeren van de oefeningen, met bijvoorbeeld verkeerde houding zal altijd leiden tot compensatie, die je vaak bij snelle bewegingen niet zult opmerken. Je bent dan niet functioneel, oftewel effectief aan het bewegen, maar juist de compensatie aan het trainen en daardoor kom je verder van je doel af. Sterker nog, verkeerd bewegen kan je herstel remmen of zelfs je klachten in stand houden.

De voordelen
Functioneel Pilates van Vitale Mama gaat net even verder dan de andere Pilatesvarianten. De originele oefeningen uit Contrology methode van Joseph Pilates zijn door ons vertaald naar de meest recente inzichten met kennis van ontogenesis. Oftewel innovatie met respect voor traditie. Wij maken onderscheid in tweetal trainingen die toegespitst zijn op jouw behoeftes maar ook eventuele beperkingen.

Onze Functioneel Pilates is voor iedereen geschikt. Zowel voor degene die Pilates nog nooit hebben beoefend als voor de vrouwen die van een pittige workout houden. Want het toevoegen van de zevende ‘C’ van Cardiovasculair conditioning zorgt ervoor dat je hart er letterlijk sneller van gaat kloppen! Wel blijven wij veel aandacht besteden aan goed bewegen en ademhalen. Omdat dit onmisbare fundament gewaarborgd blijft, kunnen de bewegingen sneller, krachtiger en eventueel met meer herhalingen worden uitgevoerd. Sterke spieren en betere houding zorgen ervoor dat je de eventuele klachten aan het bewegingsapparaat voor kunt zijn. Je gaat je fitter, krachtiger en zekerder voelen!

Tijdens onze Pilates en zwangerschap – training voer je alle bewegingen rustig en gecontroleerd uit. Dit zorgt voor de passende fysieke belasting tijdens en na je zwangerschap. Daarom is deze training uitermate geschikt voor mama’s die 6 weken naar de bevalling op een veilige en doeltreffende manier het sporten weer willen oppakken.
Wij besteden veel aandacht aan het goed kunnen stabiliseren van je wervelkolom en het bekken, door juiste spieren op de juiste manier aan te spannen. Je rug en je bekken zullen het namelijk steeds zwaarder gaan krijgen door het toenemende gewicht van je baby en de verplaatsing van het zwaartepunt. Aangezien een goede romp- en bekkenstabilisatie de basis vormt voor een goede houding, helpt het je om veel zwangerschapskwaaltjes te voorkomen dan wel te verlichten. Vitale houding is van onschatbare waarde voor het uitvoeren van je dagelijkse bezigheden, zoals o.a. het bukken, tillen, draaien, maar ook achter je bureau zitten. Verder komen de ademhaling, coördinatie en balans uitgebreid in onze trainingen aan bod d.m.v. het doen van de specifieke oefeningen.

Vitale Mama verzorgt deze trainingen in kleine groepen. Hierdoor krijgt iedereen voldoende aandacht en begeleiding. Elke oefening is aan te passen aan jouw individuele wensen/beperkingen. Het is dus bijna Personal Training.

Kortom, Pilates lessen van Vitale Mama zijn voor iedereen die veel waarde hecht aan het verantwoord en functioneel (lees effectief) bewegen! Neem contact met ons op voor een gratis proeftraining.

Fysiek en mentaal sterker met Pilates