sinterklaas_snoepgoedDe dag waar bijna heel Nederland naar uitkijkt, is gearriveerd: de surprises zijn klaar, de cadeautjes zijn ingepakt en allerlei lekkernijen zijn al lang in huis. De avond vol plezier en lekker snoepen staat voor de deur.

Het heerlijke Sinterklaasfeest is geweldig voor jong en oud. Helaas kan al het snoepgoed roet in het eten gooien als je op gewicht wilt blijven of aan het afvallen bent. Pepernoten, speculaasjes, marsepein en chocoladeletters stelden al vroeg in november je wilskracht op de proef. Maar is dat wel nodig om je direct schuldig te voelen nadat je iets lekkers in je mond hebt gestopt?

Het is duidelijk dat de calorieën tellen, maar dat betekent helemaal niet dat je continu de calorieën moet tellen. Want je energiebalans – energie in versus energie uit, is de enige wat telt! Oftewel, elk pondje komt nog steeds door het mondje.

Snoepen mag! Toch moet je er goed op letten hoeveel en hoe vaak je snoept. Want voor je het weet, vliegen de kilo’s eraan. Ik hoop dat je m.b.v. de volgende drie tips die extra kilo’s ín de zak van Sinterklaas houdt.

Verstandig eten doet het snoepen vergeten
Eet vooral niet te weinig overdag om het vele snoepen op de Pakjesavond te kunnen compenseren. Je houdt dan alleen maar jezelf voor de gek. Doordat je ’s avonds met enorme honger gezellig gaat tafelen, gaan bij jou alle remmen los. En dan werk je onopgemerkt voor jezelf onnodig veel calorieën naar binnen.
Kies liever voor een voedzame (avond)maaltijd bestaande uit een stukje vis, mager vlees of vegetarische vleesvervanger met veel groente, ook als je gaat gourmetten. Het zal je gegarandeerd helpen om minder vet- en suikervrije lekkernijen de hele avond door te eten.

Na het vele snoepen komt een balansdag als geroepen
Houd de dag na het Sinterklaasfeest een balansdag. Eiwitten en vezels zorgen voor de snelle verzadiging en goede darmwerking. Neem een schaaltje magere yoghurt of kwark eventueel met fruit als ontbijt i.p.v. restjes banketstaaf of gevulde speculaas; maak een rijkgevulde groentesoep, gemaakt uit de eventueel overgebleven gourmetgroente voor je lunch i.p.v. lekkere broodjes met vetrijk beleg en een maaltijdsalade als avondmaaltijd. Neem bij voorkeur iets kleinere porties dan wat je gewend bent van alles wat je tijdens je balansdag(en) eet. Het helpt hierbij om uit kleinere schaaltjes en borden te eten. Zet de pannen met het eten niet op tafel om niet in de verleiding te komen om nog een keer op te scheppen. Kies alleen fruit als tussendoortje en berg de schalen met pepernoten en ander snoepgoed op. Drink heel veel water. En kom natuurlijk in beweging!

Sinterklaas naar huis – geen snoepgoed meer thuis
Heb je veel lekkers over? Je kunt het overgebleven snoepgoed aan je bezoek meegeven of naar je werk meenemen om uit te delen. Door het met anderen te delen voorkom je dat je het vroeg of laat toch zelf gaat opeten. Wil niemand het overige snoepgoed mee naar huis nemen en hebben je collega’s er ook geen zin meer in? Gooi het dan niet weg, dat is ontzettend zonde, maar breng de in ieder geval ongeopende verpakkingen naar de voedselbank. Hiermee maak je vast en zeker toch iemand blij mee.

Van één avondje teveel snoepen word je dus niet meteen dik! Let er gewoon op dat je de dagen/weken voor en na de feestdagen een zo gezond en verstandig mogelijk voedingspatroon hebt en natuurlijk regelmatig beweegt.

Vitale Mama wenst iedereen een gezellige Pakjesavond!

Genieten van Sinterklaasfeest doe je zo!
Getagd op: