Slaap lekkerSlapen en uitgerust wakker worden doet wonderen voor je vitaliteit.
Iedere dag fris en fruitig uit je bed om energiek en vrolijk de dag door te komen? Hiervoor is meer nodig dan het algemeen aangeraden gemiddelde van 8 uur slapen per etmaal. De kwaliteit van je slaap is namelijk ook erg belangrijk, net zo belangrijk zelfs als beweging en gezonde voeding.

In een 24/7-maatschappij van tegenwoordig, waarbij alles dag en nacht doorgaat, willen we niets missen. Nog even voor het slapen gaan je email checken, via Whatsapp met een vriendin bijkletsen of de laatste Facebookberichten lezen – gaat helaas ten koste van onze nachtrust. Mensen die zo veel mogelijk uit het leven willen halen, vinden het slapen haast zonde van hun tijd en doen dat dus het liefst zo min mogelijk. Met een structureel slaaptekort als gevolg. En aan dit (structureel) minder slapen wen je niet, je bouwt namelijk een slaapschuld op, die serieuze consequenties heeft voor jouw fitheid en gezondheid. Niet alleen wordt je brak wakker, met dikke wallen onder je ogen en ben je de rest van je dag chagrijnig. Er is ook duidelijk sprake van verminderd concentratievermogen en creativiteit, meer vermoeidheid en op den duur toename van overgewicht en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Na een drukke week achter de rug merk je dat je in het weekend iets meer slaap nodig hebt dan op een doordeweekse dag. Helaas kun je de verloren slaapuren niet inhalen. Je kunt wel bijslapen, maar alles inhalen lukt niet in één weekend. Puur omdat je slaap overdag kwalitatief minder is dan gedurende de nacht.

Wat er vaak gebeurt, is dat mensen in het weekend lang doorslapen én vervolgens vermoeid wakker worden. Ze wijten dit dan aan het lange slapen, maar feitelijk slapen ze stelselmatig te kort. Op een doordeweekse dag merken ze hier alleen weinig van omdat dan bijvoorbeeld het werk of verplichtingen ze wakker houdt. In het weekend doe je vaak minder, waardoor het ineens opvalt dat je écht vermoeid bent.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we wél goed en meer slapen? Probeer tussen 6 en 10 uur te slapen en let vooral op dat je uitgerust wakker wordt. Gaat je wekker om zeven uur af? Zorg er dan voor dat je al om elf uur op een oor ligt. Daarnaast doe je er goed aan om je op het slapen te voorbereiden – doe het rustig aan een uur voordat je naar bed gaat. Zo geef je jouw lichaam de kans om slaperig te worden.

Heb je wel eens van een schoonheidsslaapje gehoord? Er is een reden waarom het zo heet. ‘s Nachts vernieuwen je huid- en haarcellen zich. Door slaapgebrek verstoor je dit proces.

Kortom, slapen is essentieel voor de gezonde leefstijl. Dus zet het goede nachtrust op je to do lijstje!

Je bent wat je slaapt
Getagd op: