vroeg opstaanBen jij een vroege vogel?
Wie vroeg opstaat, start zijn dag met een voorsprong! Want op tijd uit de veren levert je een waardevol begin van je dag. Je kunt rustig van de zonsopgang gaat genieten, je hebt meer tijd om gezond te ontbijten, lekker te sporten, of zelfs aan iets belangrijks te werken in alle stilte van de vroege ochtend. Helaas is vroeg opstaan niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt het jezelf wel aanleren.

Ga eerder slapen
Iedereen heeft 6-9 uur slaap per dag nodig. Wil je vroeger gaan opstaan, dan is het dus belangrijk dat je ook vroeger naar bed gaat. Goede nachtrust legt het onmisbare fundament onder een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Als je slaapt, vinden er allerlei herstelprocessen in je lichaam plaats. Van je hersenen tot je huid, van je spijsvertering tot je hoornvlies.

Sta op zodra de wekker gaat
Je kunt ervoor kiezen om je wekker aan de andere kant van de kamer te zetten. Dan moet je je bed uit om hem uit te zetten. Laat je gordijnen een stukje open of maak gebruik van een wake-up light wekker. Zo went je lichaam alvast aan het daglicht en zul je makkelijker kunnen ontwaken.
Maar vroeg opstaan is extra moeilijk als je niet genoeg hebt geslapen, daar kan een wekker niets aan veranderen. Zorg dus in eerste instantie voor voldoende slaap!

Zorg voor de motivatie
Spreek met jezelf af dat je op zo’n vroege ochtend iets gaat doen wat je al lang wou doen, maar daar toch steeds niet aan toe komt. Dit motiveert je om je bed uit te komen en wakker te worden. En tegen de tijd dat de rest van de wereld wakker is en langzaam op gang komt, heb jij de belangrijkste taken voor de dag al afgerond.

Laat je zelfvertrouwen groeien door aan jezelf te bewijzen dat je kunt doen wat je wilt doen. Hiermee train je ook je discipline. Hoe vaker je jezelf iets laat doen waar je geen zin in hebt, hoe vaker je jezelf ’s ochtends vroeg uit dat warme bed weet te krijgen, des te meer discipline je zult ontwikkelen en je wilskracht vergroten.
En zo stap je opeens elke ochtend uit het bed zodra je wekker gaat, lukt het je wél om te stoppen met snoepen, krijg je het voor elkaar om gezonder te eten, te sporten, moeilijke gesprekken aan te gaan, vervelende knopen door te hakken en talloze andere dingen te doen die je leven op de lange termijn beter en leuker maken.

Ben je benieuwd naar nog veel meer tips en adviezen om je wilskracht batterij op te laden? Maak vandaag nog een afspraak voor gratis en vrijblijvend coachingsgesprek.

Vroeg opstaan voor een waardevol begin van je dag
Getagd op: